zaterdag 26 juli 2014

De barbier waar ik nooit geweest ben...

De wedergeboorte van de barbier


Het is al een tijdje een trend, de echte barbier. Een soort van upgrade van het kappersvak, gericht op de man. 


Toen er een barbershop, Schorem, werd geopend in Rotterdam was ik erg happy! Eindelijk een barbier, niet meer dat snelle gesjees met een tondeuse over mijn hoofd. De uitstraling vond ik ook vet en die witte jassen zijn echt stoer. 

Echter, ben ik er nooit geweest omdat ik toen al in Amsterdam woonde en daar ook een goede, soortgelijke kapper had.


Vlak voor ik vertrok naar Suriname probeerde ik nog een afspraak te plannen. Ik belde eerst om te vragen of ze ook 'Black hair' deden. Ja, dat doe je toch altijd even, ook al vind ik het best stom. Denk die dudes van Schorem ook want het antwoord was: 'Zou niet weten waarom niet....'


Herinneringen aan mijn jeugd in Suriname toen mijn vader me bracht naar een barbier, hij zei het ook zo: 'we gaan naar de barbier.'


Deze man was Hindoestaans, denk dat hij Sieuw heette of werd genoemd, en knipte met een schaar waardoor hij  echt met mijn fokkop-dogla-moksi-haar kon omgaan.


Dat tondeuse gedoe vind ik echt niet zo leuk maar je kan tegenwoordig bijna niet anders, zeker hier in Suriname.


In Amsterdam ging ik dus altijd naar Ian, met de gouden schaar. De eerste keer kreeg ik kippenvel moet ik zeggen want zoals die zijn schaar beheerst.... Daimned!!!!


De link onderaan verwijst naar de trailer van een docu over Schorem en geeft in de eerste seconden al een goed beeld. Alleen die blikken pommade zijn al cool on te zien. Mijn opa en overgrootvader gebruikten dat vroeger ook en ik heb het idee dat het echt betere shit is dan die fruitige gelletjes van nu....  En wat mis ik scheerschuim en die warme handdoeken... 


Ik ben benieuwd wanneer deze trend overwaait naar Suriname, of misschien is er al zo een barbier? 


Let me know!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten