maandag 7 juli 2014

de kleurrijke geest en kleding van een kunstenaar

Vandaag had een gesprek met Erwin de Vries. De hele bekende Surinaamse kunstenaar zat ineens voor me. 84 jaar en echt een kunstenaar. Eigenlijk een vrije geest die zijn eigen gang gaat. Erg te merken aan zijn kleding. Gewoon lekker twee verschillende prints door elkaar. Hij zei dat hij niet gaf om kleding. Deed hem niet zo veel en hij had ook oude slippers aan.


Ik zat me te bedenken dat ik als ik een foto van hem zou plaatsen bij een artikel in een mooi tijdschrift dat ik hem diezelfde hemden aan zou geven. En net zoals hij het droeg, een gewoon aan en een om de schouders.

Men zal vinden dat wat hij aanheeft niet passend is. Maar ik denk van wel, met de juiste combinaties. Wat ik bijvoorbeeld miste was een mooie hoed en een broek in een contrasterende, felle kleur. Geel of groen of blauw, gezien zijn leeftijd misschien iets in de richting van aubergine, paars of bruin zodat het geheel wat rustiger wordt.

In ieder geval vond ik het geweldig dat hij er zo bij zat en dat hij mij een kijkje gaf in zijn wereld! 

Na het eigenlijke onderwerp raakten we aan de praat. Onder andere over het slavernijverleden, Zwarte Piet en dat hij in december, als hij 85 wordt, een grote expo zal houden. Daarvoor verzamelde hij zijn werken want hij wilde het liefst teruggaan in de tijd en een overzicht tonen, vanaf de jaren veertig tot nu. 

Erg spannend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten