zaterdag 25 oktober 2014

Workshop Marga Weimans / Confrontatie met het 'zelf'

Wat was het weer heerlijk om creatief bezig te zijn! Dat ten eerste. Zoals ik heb geschreven in mijn artikel was het ook een mooie gelegenheid om in het hoofd van een van de bekendere Nederlandse designers te kijken.


Tijdens de workshop nog even tijd vrij gemaakt om La Weimans te interviewen.


Het bezig zijn met ontwerpen was heerlijk, ik voelde me als een visje in het water ook al kreeg ik af en toe een spottende opmerking. Hoe oud ik wel niet was? Tja, ik was alleen met papier en nietjes bezig.... En op dat punt zag mijn werk er ook echt belabberd uit.


Ik liep vast. En dat zei ik tegen Marga en ze gaf enkele goede tips waar ik mee verder kon. Voor mij was het geniaal want  er zat, denk ik, niet eens vijf minuten tussen mijn aangeven dat ik vast liep en de door haar aangedragen oplossingen waarin ik het licht weer zag.


Zelf was ik niet echt helemaal tevreden. En dat was het confronterende. We hadden twee dagdelen van vier uurtjes en daarin moest je van concept naar eindproduct gaan. 


Dat wil zeggen dat je, in mijn geval, terugvalt op wat je kent en binnen dat kader iets gaat creëren. Ik wilde de beperkte tijd ook besteden aan creëren en besloot na te denken over welk materiaal etc. weg te laten.
Anyway, ik verwachtte meer van mezelf maar binnen dat tijdsbestek ben ik enigszins trots.

Het werk van andere deelnemers

We moesten als inspiratie een gebouw nemen en ik besloot te gaan voor een element van mijn eigen huurwoning en dat is het gebruik van dievenijzer. Dat moest dan weer vertaald worden naar een kledingstuk waarbij draagbaarheid niet leidend hoefde te zijn. 


Het ging mij erom dat we hier in Suriname, als we 'thuis' zijn, allemaal de buitenwereld aanschouwen door de tralies van het dievenijzer....terwijl we 'vrij' zijn... We kiezen ervoor dat stuk niet te zien en onszelf gewoon veilig te voelen. Dus met andere woorden: de werkelijkheid bestaat uit dat waar je zelf op focust. En daarom ook de verschillende lagen die er te vinden zijn.


Al met al was het leerzaam. Confronterend ook omdat ik besefte dat ik weer een inhaalslag te maken heb. Dat is als ik besluit het ontwerpen weer op te pakken.. Maar ja, ik vind alles leuk. Het creëren van een mooie tekst, een artikel, een gedicht, een foto, een kledingstuk, een concept... Het valt allemaal ook te combineren... Toch? 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten