woensdag 17 december 2014

Schoonheid en etniciteit

Huidskleur is nog steeds iets waar we belachelijk veel waarde aan hechten. De oude koloniale gedachte van (hoe meer richting blank) 'hoe lichter, hoe beter' word nog steeds door niemand minder dan onszelf in stand gehouden. Het is soms schokkend om te merken hoe hard men soms kan zijn anno 2014 als het op huidskleur aankomt. Als we eerlijk naar onszelf kijken, kan het ook bijna niet anders dan dat we 'resten' van die invloed hebben in onze perceptie van schoonheid en etniciteit.


Tijdens Marrondag 2014 waren we, het team van ES597, gaan scouten op Albina tijdens de festiviteiten. We hadden goede hoop maar waren toch nog ontzettend verrast over de schoonheid die er te vinden is in onze eigen achtertuin! 

Afgelopen weekend gingen we terug om met de aspiranten(Stephan, Dion, Anton, Diana en Joëlle), die nog steeds geïnteresseerd waren, te gaan 'schieten'.

Onscherpe foto. De echte komt binnenkort op de site van ES597. (V.l.n.r. Stephan, Joëlle, Dion, Diana, Anton)

Onze contactpersoon, Angele Veldman, gaf aan dat ze blij was dat de Albinese jeugd zoiets mocht meemaken. 'Je kan je niet voorstellen dat ze nog steeds te horen krijgen dat ze te zwart zijn, of dat ze anders worden behandeld om die reden.' Ik kan het me wel voorstellen, ook omdat ik in de stad mensen ken met een pikzwarte huid die zelf de gedachte hebben dat het niet mooi is of als mooi gezien word. 


Opgroeiend met datzelfde beeld, laten we elkaar geen mietje noemen!, was het ook voor mij een eye-opener om in eerste instantie gedwongen te zoeken naar schoonheid in iets wat niet altijd als schoonheid word gezien. Tijdens een van mijn eerste trips naar het binnenland, Pingpe, was ik al met stomheid geslagen door de diversiteit die er mogelijk was binnen de zwarte huid. 


Daarmee bedoel ik dat het aloude cliché van 'ze lijken allemaal op elkaar' (wat men ook zegt over Chinezen en Turken en Marokkanen) eigenlijk op Atjoni al werd vernietigd! Ik had niet verwacht dat ik midden in de jungle, op vier uren van de bewoonde wereld mensen zou tegenkomen met prachtige ogen, lichamen, kaaklijnen en die ook nog eens op de cover van een blad zouden kunnen!


Het was een moment van groei die afgelopen weekend op Albina weer een stapje verder ging en best wat emotie losmaakte bij mij. Dat heb ik natuurlijk goed verborgen...

Het contact met de jongeren was leuk. De schuchterheid waarmee ze op de eerste informatie bijeenkomst kwamen verdween al gauw tijdens de fotoshoots toen ze zagen hoe mooi ze werden vastgelegd. En men bleek meer openminded dan in de stad! 


Daar waar men soms nog zegt dat modellenwerk voor homo's is(belachelijke en achterlijke denkwijze), bleken de heren van Albina bijvoorbeeld geen moeite te hebben met een laag make-up voor de foto's. Ze zagen het als fun maar ook als iets dat geen invloed had op hun mannelijkheid. Props voor dat toch!


Uiteindelijk bleek het een echt ontzettend leuke ploeg te zijn waarbij Dion de verrassing van de dag was. Niet alleen door zijn poses maar ook door zijn humor. Allemaal hebben ze het goed gedaan en het is vol ongeduld wachten tot we weer met deze ploeg aan de slag kunnen! 

 Some Fun Shots:







Geen opmerkingen:

Een reactie posten