vrijdag 5 december 2014

Paddenstoelen

Als kind tekende ik ze best vaak. Omdat ik erover gelezen had in verschillende kinderboeken. Het idee dat er kaboutertjes in woonden, vond ik helemaal geweldig. De Smurfen? Ja, mang! Champignons? Heerlijk! Dagoe Jesi? Ook lekker maar de puffies zijn minder fijn!


Al eerder ontdekte ik paddenstoelen in de Surinaamse jungle. Ik was de eerste verbaasd maar tijdens mijn bezoek aan de Raleighvallen ook weer. Wat een diversiteit!


Als een gek maakte ik foto's van ze. Of ik zo van paddestoelen hield, vroeg iemand uit de groep. Niet echt ofzo maar ik vind gewoon leven op zich mooi. Nog mooier vind ik dat het in allerlei vormen en maten komt, de diversiteit is prachtig! 


Helaas weten de gidsen niet zoveel over de paddestoelen en zeggen ze alleen dat ze niet aangeraakt mogen worden. Eetbaar? Giftig? Niet bekend. Het blijft echter wel mooi om te zien.




Dit oranje exemplaar is een beauty. Qua kleur dan. Want het ziet er best ranzig uit!





De kleuren! 




Alleen van deze wist onze gids, een local, te vertellen dat het de Tafelpaddenstoek was en bijzonder giftig.


Een gezwel lijkt het wel!




Een nieuwe soort, de PET-fles, in het Raleighvallen Natuurreservaat. Prachtig verscholen onder de gevallen bladeren maar toch gevonden!

  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten