zondag 9 november 2014

Kunstbeurs 2014, stinkend genot


De Surinaamse Kunstbeurs 2014 werd dit jaar gehouden in Sana Budaya. In vergelijking tot vorig jaar was het niveau beter. Het leek erop dat er meer fulltime kunstenaars deelnamen en dat er een betere screening was, hoewel er een aantal foto's tussendoor geglipt was. Die waren mooi maar niet echt origineel. De plaatsing tussen 'echte' kunst maakte dat het nog meer opviel dat het fotografisch werk op een andere beurs thuis hoorde. Ook de stand van Berg en Dal hoorde thuis op een vakantiebeurs en niet op de kunstbeurs. Ze sloegen de plank mis, hoe graag Berg en Dal zichzelf ook wil profileren als upperclass vakantie-oord. Wrong place, wrong time.

Werken van onder andere George Struikelblok

Op de laatste dag was de beurs lekker druk bezocht. Of het op de andere dagen ook zo was, weet ik niet maar er hing een opvallend ranzige geur. Normaal is dat niet bij Sana Budaya. Een bezoeker noemde het een schande, beetje overdreven maar het was wel echt ranzig!

Links de werken van Ron Flu, rechts Paul Woei. De laatste had vorig jaar een mooi stuk van Inheemsen in de jungle, een tropische versie van de Nachtwacht. Dit jaar was zijn thema duidelijk vrouwen en diversiteit.

Verder was het toch wel genieten. Vooral door het grote aantal jongeren dat er was. Interesse in kunst bij de jeugd is iets wat mij persoonlijk altijd erg blij maakt. Ook het feit dat er bij aardig wat werken 'verkocht' stond, toont dat er echt wel liefhebbers zijn in Suriname!

De altijd kritische Kurt Nahar stond er ook dit jaar weer bij om zijn boodschap over te brengen!

Zelf was ik vooral benieuwd naar het werk van Kurt Nahar. Ik hou erg van zijn maatschappijkritische kunst. Deze keer had hij geen uitleg bij zijn stukken, normaal wel, om de kijker zelf een verhaal te laten bedenken. Wederom was zijn thema Suriname en ook hier werd ik blij toen jeugdigen het werk herkenden. "Hij heeft altijd zulke dingen", zei een terwijl ze met woeste handbewegingen de herkenbare stijl van Nahar, gebruik van verschillende materialen en gebruiksvoorwerpen, probeerde te verduidelijken.

Links Rinaldo Klas en twee van zijn doeken met het thema goudwinning.

Van de bekende kunstenaar Rinaldo Klas hingen er drie werken. Thema was de goudwinning. De gulzigheid of hebzucht van de industrie en haar vernietigende effect op de natuur werden uitgebeeld. "Die installatie daar lijkt op een mond die aan het watertanden is.", begon Klas zijn uitleg toen ik erom vroeg.

Doret Kustert. Linksboven 'Man versus Animals', rechtsonder 'Swinging Girls'. Mooie manier/techniek om beweging uit te beelden. Het spettert zowat van het scherm!

Ook van kunstenaar Ron Flu hingen er drie ontzettend mooie doeken waar onder andere corruptie het thema was. "Zijn werk is mooi en hij heeft altijd van die ronde vormen in zijn werk.", aldus een toeschouwer. Een ander vulde aan dat het perspectief ook een opvallend kenmerk was van Flu.

Een van mijn favorieten. Werk van een workshop, denk ik.

Naast de doorgewinterde kunstenaars stond bijvoorbeeld ook Switi Rauw er met een aantal van hun leden die 'live' aan het werk was. Een daarvan was Joey Roberts die verheugd was dat er naast een van zijn eigen werken 'verkocht' stond.

Er was ook een speciale ruimte met aandacht voor batik en keramiek.

De Surinaamse/Nationale Kunstbeurs was echt de moeite waard. Lokatie vorig jaar, de tuin van de Surinaamse Bank, was mooier maar het probleem daar was dat bij regenval alles onderliep. Dit jaar was het de geur die voor mij maakte dat ik niet al te lang bij kunstwerken bleef staan. Maar alles voor de kunst, toch!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten